Egyre több allergiás és ételérzékeny gyermek van, lassan nem lesz olyan osztály vagy óvodai csoport, ahol nincs egy ételérzékeny gyermek sem. A pedagógusoknak meg kell barátkozni a ténnyel, hogy nem csak a gyerekek viselkedését és okosodását kell felügyelniük, hanem az étkezését is.
A pedagógusok feladata az is, hogy az ételérzékeny gyermekekre kiemelten vigyázzanak, hiszen akár egy tévesztés is lehet végzetes, de jobb esetben is sokszor akár napokig tartó tüneteket kell az érzékeny gyermeknek végigélnie.
Íme 10 dolog, amit tudnod kell pedagógusként:
Allergiás gyermek tanáraként mindenképpen tudnod kell, mit kell a gyereknek elkerülnie, mik az allergiás reakció jelei és tünetei, és azt, hogy egy allergiás reakciót a gyerekek hogyan magyaráznak el.
Minden egyes allergiás gyermeknek szüksége lenne egy sürgősségi ellátási tervre, melyben leírják, hogy mit kell tenni allergiás reakciók esetén. Ez legyen elérhető, hiszen ez alapján kell eljárni!
Ellátási terv angolul ide kattintva elérhető: emergency care plan
Az anafilaxás sokk esetén az azonnal és először adandó gyógyszer az adrenalin (EpiPen vagy AnaPen). Ha a gyerek fulladozni kezd, erősen köhög, lezuhan a vérnyomása, testszerte kiütéses lesz hirtelen, beszűkül a torka, bedagad az arca vagy a végtagjai, erős hányás és hasmenés jön rá, azonnal, halaszthatatlanul ezt kell adni! Autoinjektorban írja ki az orvos. Az erősen allergiásoknál mindig, mindenhol legyen autoinjektor, akár uszodába mennek, akár csak egy kis sétára a parkban – allergiás baleset bármikor előfordulhat. Az adrenalin beadása után azonnal hívjunk mentőt, és a gyermeket fektessük le a mentő megérkezéséig. Ha enyhe allergiás tünet van csak, akkor antihisztamin vagy szteroidos szer segíthet. A kalcium nem allergiaellenes szer!
Életetveszélyesen allergiás gyermekek általában rendelkeznek “504-es tervvel” – Olvass utána itt: Section 504 vagy személyre szabott oktatási tervvel, ahol az iskolai környezet biztonságosabbá tételéről van szó.
Ezek egyénre szabott tervek attól is függően, hogy ki mennyire veszélyeztetett: például vannak osztálytermek, ahová egyáltalán nem lehet bevinni földimogyorót, illetve minden evés után mindenki alaposan kezet kell hogy mosson, a morzsákat letörölgetik, felmossák, nehogy belélegezve azokat gondot okozzanak.
(Bármilyen furcsán hangzik is, ez valós probléma: a lányom asztmás rohamot kapott belélegezve a dióport, ami a többiek diós tésztájáról szóródott le. Nem szerencsés, hogy az óvodások sokszor ugyanabban a teremben esznek ahol egész nap tartózkodnak, majd ott is alszanak.)
Támogathatja a tanár az allergiás tanulóját abban, hogy önmaga is felismerhesse az allergiája szempontjából veszélyes helyzeteket. Olyan osztályközösséget és feltételeket kell teremtenie a tanárnak, ahol a többi tanuló is tud arról, hogy az osztálytársuk mire érzékeny, és így tudnak rá figyelni, és támogatni őt.
Az allergiás gyerekek nem csak a tanulásra kell koncentrálniuk, hanem gyakran stresszt okoz számukra az étkezésre fordított külön figyelem is – mindig résen kell lenniük az allergének miatt. Ez az állandó nyomás befolyásolhatja a gyermekek mindennapi viselkedését. A félelem az ételektől okozhat evészavarokat, tehát ezeknél a gyerekeknél különösen oda kell figyelni arra, hogy esznek-e nap közben. A tanár tudjon a diákja ételallergiájáról, ismerje az allergiás reakció jeleit és tüneteit, tudja, hogyan kell beadni az adrenalint, és tegye biztonságossá a termet, környezetet…
Ha allergiás reakció történik, fontos hogy az allergiás gyereknek és az osztálytársaknak is érzelmi támogatást nyújtsunk a baj elmúlta után is. A probléma után még rettegés és bizonytalanságérzet maradhat a gyerekekben, ezt fel kell oldani. Ebben iskolapszichológus is tud segíteni.
Az osztálytermekben az allergiás gyerekek részére kifejezetten veszélyes helyzetek:
Az alábbi módokon tudja a tanár bevonni mindenbe az allergiás gyermeket is biztonsággal:
Ha erre a 10 dologra odafigyelsz, az osztályod is sokkal jobb hangulatú lesz, ahol csak az allergia miatt nem lesz hátrányosan megkülönböztetve egy gyermek sem!
Ide kattintva olvashatsz angolul még a témában.