Mit teszel, ha rosszul leszel egy termékleírás alapján biztonságos terméktől? Hallgatsz? Nem veszel belőle többet? Nem szólsz a gyártónak? Nem mész tovább a hatósághoz? Ezzel hagyod, hogy más is pórul járjon, a gyártó pedig csak nevessen a markába, és megússza következmények nélkül, hogy esetleg lemérgezett téged és később másokat is!
A csapból is az folyik, hogy a probiotikum mennyire egészséges: az allergiások, és étel-intoleranciában szenvedők életében minőségi változást hoz. Egy csomó kutatás alá is támasztja, mennyire jót tesz. Szinte csodaszer. Helyreállítja a károsodott bélflórát. (Megsúgom: aki teheti, nem tejfehérje allergiás, fogyasszon élőflórás kaukázusi kefirt. Rendkívül jó probiotikum forrás!)
A legtöbb esetben a sok jó hatás mellett nem jelentkezik semmilyen panasz a boltban kapható probiotikumok fogyasztása során. Viszont aki erősen tejfehérje allergiás, jobb, ha olyan probiotikum terméket választ, melyben külön jelzik, hogy tejterméket nem tartalmaz. De hogyan lehet megbizonyosodni róla, hogy a probiotikum biztos nem tartalmaz tiltott anyagokat? És mit lehet tenni, ha gyanakszunk arra, hogy a gyártó elhallgatott valamit? Megosztom a történetemet azért, hogy senki más ne járjon úgy, mint mi!
UPDATE: 2015. 07. 15. 11:00: Tájékoztattak: Az illetékes kormányhivatal közigazgatási eljárást indított a kft.-vel szemben.
A kislányom rosszul járt. Diagnosztizáltan erősen allergiás a tejre, így minden termék összetételét részletesen elolvasom, mielőtt adok neki belőle. Mégis, probiotikum miatt két hetet kellett hasfájással, hasmenéssel eltöltenie otthon. Ő kiesett az oviból, én a munkámból, és elkezdett félni a WC-re menéstől is. Először azt hittem, a szokásos ovis vírust kapta el. Viszont a tünetei teljesen mások voltak. Egész nap jól volt, igaz, étvágytalan volt. Este 6 körül beadtam neki a probiotikumot, mely 3 éves kortól adható, és az összetevői alapján nem volt benne semmilyen tejtermék, csak 6-féle jótékony baktériumtörzs, és pár ártalmatlan vivőanyag (pl. rizsliszt). Ez a (talán) legolcsóbb probiotikum a piacon, mégis úgy tűnt a leírás alapján, hogy minden paraméternek megfelelt. Ki gyanakodna manapság arra, hogy elhallgatnak valamit Európa közepén – ahol minden allergént feltüntetnek minimum “nyomokban tartalmazhat” felirattal? Ráadásul pont egy allergiásoknak, legyengült immunrendszerűeknek, és hasfájósoknak ajánlott terméknél hiányzik az információ, hogy tejfehérjét tartalmaz?
A probiotikum beadása után kb. fél-egy órával menetrendszerűen iszonyúan görcsölni kezdett a kislányom hasa, és rohanhattunk a mosdóba. A háziorvos javasolta, hogy szedje továbbra is a probiotikumot, hogy jobban legyen, és vizsgáltassuk meg a székletét az ÁNTSZ-nél. A vizsgálat eredménye negatív lett, viszont a hasmenés ugyanúgy jelentkezett esténként a probiotikum beadása után. Gondoltam egyet, elhagytam a probiotikumot. Két nap alatt megbizonyosodtam róla, hogy teljesen elmúlt minden tünete.
Megkönnyebbültem, ugyanakkor dühös lettem.
Írtam a gyártónak egy e-mailt. Megkérdeztem tőlük, hogy tartalmaz-e a termék tejet, mert a kislányom igen erősen allergiás, és gyanítjuk, hogy attól voltak a gondjai
A gyártó válaszolt is a levélre, mely reménnyel töltött el, hogy ténylegesen fognak törődni a kérdésemmel:
“Köszönjük, hogy levelével megkeresett minket, nagyon meglepődtünk, mert több millió darabb terméket adtunk el ez idáig és panaszt a termékre nem kaptunk. A szakembereinknek és probiotikum alapanyag szállítónknak azonnal továbbítottam panaszát. Teljes mértékben ki fogjuk vizsgálni, hogy okozhatta-e a termék a panaszokat.
A szakemberek első kérdése, az volt hogy hány szemet szedett a kislánya a termékből, reggel, délben, este?
Nagyon sajnáljuk, hogy ilyen kellemetlenség történt Önökkel, kérem a türelmét, amíg a vizsgálatot elvégezzük.”
Leírtam nekik a kérdésekre a válaszaimat, majd vártam, hogy kivizsgálják az esetet. Vártam, és vártam. Megkérdeztem, hogy mi a helyzet a vizsgálattal, ismét megnyugtattak:
“Nem felejtettük el a válaszadást. de még csak részben állnak részünkre az információnk.
Az amerikai alapanyag gyártó bekérte az összes partnerétől az adatokat, hogy előfordult-e a kislányához hasonló eset, de az eddig beérkezett adatok szerint nem történt ilyen, de még nem kapták meg az összes kontinensről. Családunkban és kollegáink között is többen tejérzékenyek és rendszeresen fogyasztják a terméket semmiféle negatív hatás nélkül.
Folyamatosan sürgetjük a gyártót és ha megkapjuk a végleges adatokat, akkor újra jelentkezünk.”
Gondoltam én cifrábbakat is. De ezt is: Tejérzékenyek a kollégáik… Igen, de nem mindegy, hogy mennyire. IgE mediált ételallergiájuk van, vagy csak laktózérzékenyek? Esetleg kis viszketést okoz náluk a teljes tej fogyasztása?… Nos megírtam neki, hogy a kislányom nem szimplán érzékeny. Allergiás. Erősen. Annyira, hogy még a terhelést se vállalta még be a gasztroenterológus orvos.
Egy hónapra rá megkaptam a választ, amit nem tettem zsebre:
Köszönjük türelmét, megkaptuk az alapanyag gyártótól az összes országra vonatkozó adatot. De hasonló eset még nem fordult elő náluk sem. Egyeztettünk a szakértőkkel és a következő mondatot írjuk a fontos figyelmeztetésekhez: Bármely hatóanyaggal, összetevővel szembeni érzékenység, allergia esetén fogyasztása kerülendő! Azzal a kéréssel fordulunk Önhöz, hogy legyen szíves visszaküldeni a maradék terméket a következő címre, postai úton: … Kérem legyen szíves elküldeni a bankszámlaszámát és a termék árát, postaköltségét átutaljuk Önnek. Köszönjük a segítségét, türelmét és nagyon sajnáljuk a kellemetlenséget.
Tessék? … Mindent elolvasok, mielőtt a kislányomnak adnám. Ha az összetevők között gyanús lett volna bármelyik is, nem adtam volna! És az nem válasz, hogy hasonló eset még nem fordult elő náluk sem, arra a kérdésemre, hogy VAN-E TEJ A TERMÉKBEN? Visszaadják az árát? Nem kell, köszi, ez a legolcsóbb probiotikum a piacon, nem megyek falnak tőle. Sajnálják a kellemetlenséget?! Senki se járjon úgy soha többé, ahogyan mi jártunk!
Eldöntöttem, hogy hatósághoz fordulok. Talán segítenek választ kapni.
Írtam egy részletes e-mailt az OÉTI ügyfélszolgálatának, amelyben részleteztem a tüneteket, problémát, és a gyártótól kapott választ is mellékeltem. Elindították a kivizsgálást, hogy tényleg volt-e tej a termékben. Kértek digitális fotókat a termék dobozáról. Elküldtem nekik, és vártam. Kb. 3 hónap alatt lefolytatták a vizsgálatot – ÁNTSZ ellenőrzés keretében. Az ÁNTSZ Országos Tisztiorvosi Hivatal tájékoztatott, hogy a termékben volt egy típusú (Béta-laktoglobulin) tejfehérje, mely arra érzékenyeknél allergiás reakciót válthat ki. Az ÁNTSZ most átadta az ügyet a hatáskörrel rendelkező Kormányhivatal részére.
Ha tejfehérje allergiás vagy, és úgy érzed, a probiotikumtól gyanús allergiás tüneteid vannak – gyaníthatóan azért, mert mást tartalmaz, mint a termékleírásban feltüntetett összetevők, akkor te is írhatsz a termék gyártójának információért, illetve ha nem juttok el sehová, akkor keresd meg az OÉTI ügyfélszolgálatát panaszoddal. Ne felejtsd el megtartani a problémás termék csomagolását!
Pályázaton indulok ezen írásommal, ide kattintva olvashatsz még pályaműveket
A további cikkekért kövesd Allergia Blog Facebook oldalunkat!
Ha van személyes történeted, amit szeretnél megosztani, vagy csak kiírni magadból hogy jobban érezd magad, esetleg tapasztalatokkal, receptekkel segítenél ételallergiás/érzékeny sorstársaidon – várom a leveled az allergia.cafeblog@gmail.com -ra. Akár meg is jelenhet az oldalunkon az írásod!
Köszönettel: Lin