Mit teszel, ha rosszul leszel egy termékleírás alapján biztonságos terméktől? Hallgatsz? Nem veszel belőle többet? Nem szólsz a gyártónak? Nem mész tovább a hatósághoz? Ezzel hagyod, hogy más is pórul járjon, a gyártó pedig csak nevessen a markába, és megússza következmények nélkül, hogy esetleg lemérgezett téged és később másokat is!
A csapból is az folyik, hogy a probiotikum mennyire egészséges: az allergiások, és étel-intoleranciában szenvedők életében minőségi változást hoz. Egy csomó kutatás alá is támasztja, mennyire jót tesz. Szinte csodaszer. Helyreállítja a károsodott bélflórát. (Megsúgom: aki teheti, nem tejfehérje allergiás, fogyasszon élőflórás kaukázusi kefirt. Rendkívül jó probiotikum forrás!)
A legtöbb esetben a sok jó hatás mellett nem jelentkezik semmilyen panasz a boltban kapható probiotikumok fogyasztása során. Viszont aki erősen tejfehérje allergiás, jobb, ha olyan probiotikum terméket választ, melyben külön jelzik, hogy tejterméket nem tartalmaz. De hogyan lehet megbizonyosodni róla, hogy a probiotikum biztos nem tartalmaz tiltott anyagokat? És mit lehet tenni, ha gyanakszunk arra, hogy a gyártó elhallgatott valamit? Megosztom a történetemet azért, hogy senki más ne járjon úgy, mint mi!
UPDATE: 2015. 07. 15. 11:00: Tájékoztattak: Az illetékes kormányhivatal közigazgatási eljárást indított a kft.-vel szemben.
A kislányom rosszul járt. Diagnosztizáltan erősen allergiás a tejre, így minden termék összetételét részletesen elolvasom, mielőtt adok neki belőle. Mégis, probiotikum miatt két hetet kellett hasfájással, hasmenéssel eltöltenie otthon. Ő kiesett az oviból, én a munkámból, és elkezdett félni a WC-re menéstől is. Először azt hittem, a szokásos ovis vírust kapta el. Viszont a tünetei teljesen mások voltak. Egész nap jól volt, igaz, étvágytalan volt. Este 6 körül beadtam neki a probiotikumot, mely 3 éves kortól adható, és az összetevői alapján nem volt benne semmilyen tejtermék, csak 6-féle jótékony baktériumtörzs, és pár ártalmatlan vivőanyag (pl. rizsliszt). Ez a (talán) legolcsóbb probiotikum a piacon, mégis úgy tűnt a leírás alapján, hogy minden paraméternek megfelelt. Ki gyanakodna manapság arra, hogy elhallgatnak valamit Európa közepén – ahol minden allergént feltüntetnek minimum “nyomokban tartalmazhat” felirattal? Ráadásul pont egy allergiásoknak, legyengült immunrendszerűeknek, és hasfájósoknak ajánlott terméknél hiányzik az információ, hogy tejfehérjét tartalmaz?
A probiotikum beadása után kb. fél-egy órával menetrendszerűen iszonyúan görcsölni kezdett a kislányom hasa, és rohanhattunk a mosdóba. A háziorvos javasolta, hogy szedje továbbra is a probiotikumot, hogy jobban legyen, és vizsgáltassuk meg a székletét az ÁNTSZ-nél. A vizsgálat eredménye negatív lett, viszont a hasmenés ugyanúgy jelentkezett esténként a probiotikum beadása után. Gondoltam egyet, elhagytam a probiotikumot. Két nap alatt megbizonyosodtam róla, hogy teljesen elmúlt minden tünete.
Megkönnyebbültem, ugyanakkor dühös lettem.
Írtam a gyártónak egy e-mailt. Megkérdeztem tőlük, hogy tartalmaz-e a termék tejet, mert a kislányom igen erősen allergiás, és gyanítjuk, hogy attól voltak a gondjai
A gyártó válaszolt is a levélre, mely reménnyel töltött el, hogy ténylegesen fognak törődni a kérdésemmel:
“Köszönjük, hogy levelével megkeresett minket, nagyon meglepődtünk, mert több millió darabb terméket adtunk el ez idáig és panaszt a termékre nem kaptunk. A szakembereinknek és probiotikum alapanyag szállítónknak azonnal továbbítottam panaszát. Teljes mértékben ki fogjuk vizsgálni, hogy okozhatta-e a termék a panaszokat.
A szakemberek első kérdése, az volt hogy hány szemet szedett a kislánya a termékből, reggel, délben, este?
Nagyon sajnáljuk, hogy ilyen kellemetlenség történt Önökkel, kérem a türelmét, amíg a vizsgálatot elvégezzük.”
Leírtam nekik a kérdésekre a válaszaimat, majd vártam, hogy kivizsgálják az esetet. Vártam, és vártam. Megkérdeztem, hogy mi a helyzet a vizsgálattal, ismét megnyugtattak:
“Nem felejtettük el a válaszadást. de még csak részben állnak részünkre az információnk.
Az amerikai alapanyag gyártó bekérte az összes partnerétől az adatokat, hogy előfordult-e a kislányához hasonló eset, de az eddig beérkezett adatok szerint nem történt ilyen, de még nem kapták meg az összes kontinensről. Családunkban és kollegáink között is többen tejérzékenyek és rendszeresen fogyasztják a terméket semmiféle negatív hatás nélkül.
Folyamatosan sürgetjük a gyártót és ha megkapjuk a végleges adatokat, akkor újra jelentkezünk.”
Gondoltam én cifrábbakat is. De ezt is: Tejérzékenyek a kollégáik… Igen, de nem mindegy, hogy mennyire. IgE mediált ételallergiájuk van, vagy csak laktózérzékenyek? Esetleg kis viszketést okoz náluk a teljes tej fogyasztása?… Nos megírtam neki, hogy a kislányom nem szimplán érzékeny. Allergiás. Erősen. Annyira, hogy még a terhelést se vállalta még be a gasztroenterológus orvos.
Egy hónapra rá megkaptam a választ, amit nem tettem zsebre:
Köszönjük türelmét, megkaptuk az alapanyag gyártótól az összes országra vonatkozó adatot. De hasonló eset még nem fordult elő náluk sem. Egyeztettünk a szakértőkkel és a következő mondatot írjuk a fontos figyelmeztetésekhez: Bármely hatóanyaggal, összetevővel szembeni érzékenység, allergia esetén fogyasztása kerülendő! Azzal a kéréssel fordulunk Önhöz, hogy legyen szíves visszaküldeni a maradék terméket a következő címre, postai úton: … Kérem legyen szíves elküldeni a bankszámlaszámát és a termék árát, postaköltségét átutaljuk Önnek. Köszönjük a segítségét, türelmét és nagyon sajnáljuk a kellemetlenséget.
Tessék? … Mindent elolvasok, mielőtt a kislányomnak adnám. Ha az összetevők között gyanús lett volna bármelyik is, nem adtam volna! És az nem válasz, hogy hasonló eset még nem fordult elő náluk sem, arra a kérdésemre, hogy VAN-E TEJ A TERMÉKBEN? Visszaadják az árát? Nem kell, köszi, ez a legolcsóbb probiotikum a piacon, nem megyek falnak tőle. Sajnálják a kellemetlenséget?! Senki se járjon úgy soha többé, ahogyan mi jártunk!
Eldöntöttem, hogy hatósághoz fordulok. Talán segítenek választ kapni.
Írtam egy részletes e-mailt az OÉTI ügyfélszolgálatának, amelyben részleteztem a tüneteket, problémát, és a gyártótól kapott választ is mellékeltem. Elindították a kivizsgálást, hogy tényleg volt-e tej a termékben. Kértek digitális fotókat a termék dobozáról. Elküldtem nekik, és vártam. Kb. 3 hónap alatt lefolytatták a vizsgálatot – ÁNTSZ ellenőrzés keretében. Az ÁNTSZ Országos Tisztiorvosi Hivatal tájékoztatott, hogy a termékben volt egy típusú (Béta-laktoglobulin) tejfehérje, mely arra érzékenyeknél allergiás reakciót válthat ki. Az ÁNTSZ most átadta az ügyet a hatáskörrel rendelkező Kormányhivatal részére.
Ha tejfehérje allergiás vagy, és úgy érzed, a probiotikumtól gyanús allergiás tüneteid vannak – gyaníthatóan azért, mert mást tartalmaz, mint a termékleírásban feltüntetett összetevők, akkor te is írhatsz a termék gyártójának információért, illetve ha nem juttok el sehová, akkor keresd meg az OÉTI ügyfélszolgálatát panaszoddal. Ne felejtsd el megtartani a problémás termék csomagolását!
Pályázaton indulok ezen írásommal, ide kattintva olvashatsz még pályaműveket
A további cikkekért kövesd Allergia Blog Facebook oldalunkat!
Ha van személyes történeted, amit szeretnél megosztani, vagy csak kiírni magadból hogy jobban érezd magad, esetleg tapasztalatokkal, receptekkel segítenél ételallergiás/érzékeny sorstársaidon – várom a leveled az allergia.cafeblog@gmail.com -ra. Akár meg is jelenhet az oldalunkon az írásod!
Köszönettel: Lin
Kedves Lin!
Örülök,hogy megnézte a válaszomat, én még soha nem kommenteltem. Nem is gondoltam,hogy elolvassa valaki, főleg válaszol is nekem.Köszönöm.
Sajnálom hogy ellenérzései vannak és megértem,ha az MLM-el kapcsolatosan vannak negatív tapasztalatai.
Az én családom már öt éve használja ezt a terméket és tudom mire képes, bár nem ez az “élet elixir”.
Ismerem a tudományos hátterét, mert hogy az is van és tudom mennyi szakmai díjat, elismerést kapott-bizonyára látta a honlapon. Nekem ez a termék bizonyított.
Azzal is tisztában vagyok, hogy sok embert becsapnak az interneten illetve azon kívül is, én ezt ezzel a termékcsaláddal kapcsolatban soha nem tapasztaltam. Mindig azt kaptam, amit ígértek.
Nem árut ajánlottam, hanem segítséget,ami továbbra is áll részemröl. Tisztelettel
Kedves Katalin! Ha a kislányom nem lenne allergiás a tejre, és szinte minden másra, ami egészséges, akkor én is teljesen nyugodt szívvel ellennék étrendkiegészítők nélkül. Viszont van, akinek létszükséglet. Nagyanyáink sok tejet, aludt tejet fogyasztottak. És savanyúságokat. Tökéletes probiotikum. Hogy-hogy nem, a gyermekem szinte semmi ilyesmit nem ehet.
Királylány sem hisz a mesékben. A mi gyermekeink kertből kaptak enni. Zöldség,gyümölcs stb. Nem a reklámokból. Micsoda baromság. Megetetnének velünk minden szemetet. Az összes probiotikum,meg bifidusz eszenzisz,csak nép hülyítés. Mert,ha nem csipszen él az ember,hanem megfelelő mennyiségü és normális ételt eszik,nincs szüksége kiegészitőkre. Piacon kel vásárolni. Gyógyszertárba az megy aki beteg. Nagyanyám sem evett probiotikumot,mégis szép hosszu élete volt.
Kedves Erika! Köszönöm, hogy írt. Megnéztem a Flavonos oldalt, de egyáltalán nem szimpatikus. Nem a termékről szól, hanem az MLM-ről, égy úgy sejtem, hogy Ön is árulni akarja. Egy túlárazott magyar gyártmányú vitaminkomplexet árulnak, nem látok benne semmi különlegeset. A honlap főoldalán is arra buzdítanak, hogy lépjen be az ember az MLM-be. Az ilyen termékekkel szemben erős ellenérzéseim vannak. Az üzlet van előtérben, és nem a tudomány, nem a termék minősége.
AQ legidősebb /11 éves/ unokám gluténallergiás. Számtalanszor észleltem, hogy különféle élelmiszer áruházakban, a gluténmentes élelmiszereket úgy tárolják egy polcon, hogy – igaz csomagoláson keresztül -fizikailag érintkeznek. Egy polcon voltak a különféle – diabetikus, laktózérzékeny, gluténérzékeny stb. betegek ételei. Amikor szóltam, az üzletvezető azt válaszolta, hogy amivel érintkezik, az is “diabetikus”. Amikor megpróbáltam megmagyarázni, hogy az két különböző dolog, egyszerűen nem értette. Volt olyan is, aki közölte, nekik a központilag kiadott n”polctükör” szerint kell a polcokat berendezni.
Ugyanígy jártam én is! A híres modell reklámozta probiotikumot vettem egyszer, mert nem volt N.flore. Pár órával utána olyan rosszul lettem, élmény volt nézni. Én is laktózérzékeny vagyok, mindemelett pedig szinte minden élelmiszerre érzékeny (puffadás szintjén).
Kedves Szülötársaim!
Nagyon elszomorított, amit itt olvastam, az én gyerekemet is kezelték már el.
Szeretném a figyelmetekbe ajánlani a Flavon Max-ot, amely nagyon sok allergiás emberen segített-probiotikus hatása van,az immunrendszer erősítésen kívül, de nem gyógyszer! Csak azt tartalmazza,amit feltüntetnek! Tejet nem!
Mindenkinek legnagyobb kincse a gyereke!
Ha van kérdésetek,szívesen válaszolok.Jó egészséget kívánok mindenkinek!
Kedves Shanalyl! Köszönöm a kedvességed. Nagyon kellemetlen két hét volt, a gyártó válasza pedig annyira tipikus. Az jött le nekem belőle, hogy mert a kollégáinak és a családjának nem volt baja, illetve nem jelentettek be panaszt, nem lehet gond abból, ha csak egy kicsi tej van benne… Olyan sokszor hallottam, hogy egy kicsi nem árt. Aki allergiás, annak bármilyen pici mennyiség is képes tüneteket okozni.
Katalin, megírtam e-mailben! Köszönöm! Lehet, hogy a probiotikum okozza a hibát. De nem csak ez az egy probiotikum tartalmazhat tejet, más is. Igazából csak olyat érdemes használni tejérzékenyeknek, amelyen konkrétan jelzik is, hogy tejmentes. Az a biztos.
Minden tiszteletem, hogy időt és energiát nem spórolva utánamentél ennek a dolognak! Nem csak magatok miatt, de mások miatt is. Ha az embereknek csak a negyede fele ennyit megtenne ilyen esetekben, sok minden változhatna!
Ne haragudj, de engem nagyon érdekelne konkrétan, akár privátban is. Glutén és tejmentes diétázó gyerekeim kaptak egy probiotikumot, (a nagyon allergiás, aki feldagad az épp nem) és nekem is úgy tűnik, hogy valami nem stimmel. Folyton nyomozom, hol követjük el a hibát? Lehet, hogy itt?